Wachttijden


Waarom is de wachttijd soms zo lang?

Wachttijd in de apotheek wordt meestal niet  als positief ervaren en ook wij vinden het vervelend wanneer u lang moet wachten. Het is voor ons helaas niet altijd mogelijk om wachttijden te voorkomen. Het klaarmaken en afleveren van geneesmiddelen kost tijd. Zo zijn er recepten waar we met de arts over moeten bellen, bijvoorbeeld omdat een combinatie van geneesmiddelen niet gewenst is of omdat de dosering van het middel niet optimaal is.

Wanneer u bij de huisarts bent geweest en u komt meteen naar de apotheek, dan zullen de geneesmiddelen nog niet voor u klaarstaan. De medewerker moet het recept eerst nog verwerken; er moeten etiketten en informatiefolders worden gemaakt, de medicatiebewaking moet worden uitgevoerd en op de doosjes moeten diverse etiketten geplakt worden. Dit neemt, afhankelijk van de hoeveelheid middelen, enige tijd in beslag. Het spreekt voor zich dat u bij spoedrecepten uw medicatie meteen bij de apotheek kunt ophalen. Is er geen spoed, dan is het aan te raden om uw medicatie een dag later op te halen.

Voorlichting

Het kost extra tijd wanneer we een geneesmiddel voor de eerste keer aan u afleveren. We vinden dat bij een eerste uitgifte een duidelijke uitleg hoort, zodat u precies weet waar u aan toe bent wanneer u de apotheek verlaat.

Aantal medewerkers

Misschien vraagt u zich wel eens af waarom er zoveel medewerkers in de apotheek zijn die niet helpen aan de balie. In de apotheek heeft iedereen een eigen taak om de dagelijkse recepten te kunnen verwerken. Zo hebben we baliemedewerkers, maar ook medewerkers die spoedrecepten of bezorgrecepten moeten klaarmaken. Er zijn medewerkers die de bestelling opruimen of die andere administratieve taken hebben. Ook hebben wij regelmatig stagiaires die wij opleiden en begeleiden. Dus niet alle personen die u ziet, zijn ook beschikbaar.

Bestellingen

Als u uw geneesmiddelen komt afhalen, is het voor u extra vervelend wanneer we niet alles op voorraad hebben. U zult dan een tweede keer moeten terugkomen. Om dit te voorkomen, adviseren wij u de volgende dag te komen. Dan zijn de geneesmiddelen indien nodig besteld en staan ze voor u klaar.

Piekuren

Ook de apotheek kent zogenaamde piekuren, waarop het lijkt alsof iedereen tegelijk zijn geneesmiddelen komt afhalen. Dit is vooral ’s middags na drie uur het geval en zeker op vrijdag. Over het algemeen is het ’s morgens minder druk en zult u sneller door ons geholpen kunnen worden.


Op welke manier kunt u zo snel mogelijk in de apotheek geholpen worden?

(Herhaal)recept voor 12 uur bij de huisarts aangevraagd, ligt  de volgende werkdag na 11 uur voor u klaar. 

Met de huisartsen in Ede hebben we afgesproken dat alle herhaalrecepten die voor 12 uur bij hen worden aangevraagd, de volgende dag na 11 uur in uw apotheek klaarliggen. Wij hebben dan voldoende de tijd om de geneesmiddelen te bestellen die onverhoopt niet op voorraad zijn en kunnen er dan ook voor zorgen dat het voor u klaar staat. 
Let op: (herhaal)recepten die na 12.00 uur zijn aangevraagd, kunnen 2 dagen later na 11.00 uur in de apotheek worden afgehaald.

Gebruik maken van onze herhaalservice:

De apotheken in Ede bieden u de mogelijkheid om gebruik te maken van de zogenaamde herhaalservice. U hoeft dan niet meer zelf een recept bij de huisarts aan te vragen. Wij kunnen dat voor al uw herhaalgeneesmiddelen doen, eenmaal per maand of per 3 maanden. Van de apotheek krijgt u dan vlak voordat uw medicatie op is, bericht dat alle vervolgmedicatie weer in de apotheek voor u klaarligt. Het voordeel hiervan is dat u zelf niet de huisartsenpraktijk hoeft te bellen en dat u bij iedere levering alle medicatie die u gebruikt tegelijk geleverd krijgt.

Indien u hier belangstelling voor heeft, dan kunt u dat in uw apotheek melden.

Herhalingen aanvragen via onze website:

Indien u in de apotheek een herhalingsbriefje van ons gekregen heeft, kunt u die herhaling via onze algemene website (www.edese-apotheken.nl)  aanvragen. U kunt dit ook doen via de afzonderlijke websites van de edese apotheken.  Indien u een herhaling vóór 12 uur aanvraagt, ligt het de volgende werkdag na 11.00 uur voor u klaar. Dit is zeker handig wanneer uw geneesmiddel niet altijd op voorraad is. Wij hebben dan voldoende tijd om te zorgen dat alles op voorraad is voordat u naar de apotheek komt.

Gebruik maken van de kluisjes:

Zoals u wellicht gezien heeft, zijn er in alle edese apotheken kluisjes geplaatst. Binnen en buiten openingstijd van de apotheek kunt u hier uw geneesmiddelen ophalen zonder tussenkomst van een apotheekmedewerker. Voor het ophalen van uw geneesmiddel uit een kluisje ontvangt u een pincode per sms. U kunt met deze code de sluis van de apotheek openen om vervolgens uw geneesmiddelen uit een kluisje te halen; dit kan 24 uur per dag.

Dit is niet geschikt voor geneesmiddelen die u voor de eerste keer krijgt. Graag willen wij u uitleggen hoe u het middel moet gebruiken en wat u van de werking kan verwachten. Indien u belangstelling voor de kluisjes heeft, dan kunt u dat aan de balie kenbaar maken en kunnen we u informeren over de spelregels. Er is ook een folder beschikbaar met alle informatie over de kluisjes.

Nummertjesapparaat

Sommige apotheken in Ede werken met een nummerapparaat en een snelbalie. De snelbalie is alleen bedoeld voor recepten die de apotheek de vorige dag heeft ontvangen en al heeft kunnen klaarmaken.